Open
registratie formulier (als PDF bestand)De NVDV heeft een lijst
opgesteld met de meest voorkomende
complicaties van
dermatologische behandelingen. De doelstelling van de NVDV is
het
ontwikkelen van een complicatieregistratie voor alle dermatologen in
Nederland om via geregelde rapportages en lokale complicatiebesprekingen
de kwaliteit van de dermatologische zorg te bevorderen. Het formulier
hierboven is een aangepaste versie van het NVDV voorbeeld-document uit 2015,
geschikt om uit te printen en in te vullen. In sommige EPD's is het mogelijk
om de complicaties digitaal te registreren en een kwartaalrapportage uit te
draaien die gebruikt kan worden als agenda van de
periodieke
complicatiebespreking. Sommige complicaties van de NVDV lijst
komen ook voor als diagnose in de landelijke diagnose lijst en kunnen ook op
die manier worden geregistreerd. Het alleen registreren van complicaties is
niet voldoende, het gaat vooral om de complicatiebesprekingen.
Definitie van een complicatie:Een
complicatie is een onbedoelde en ongewenste gebeurtenis of toestand tijdens
of volgend op medisch specialistisch handelen, die voor de gezondheid van
de patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van het medisch (be)handelen
noodzakelijk is dan wel dat er sprake is van onherstelbare schade.
Het
verschil tussen
bijwerking en
complicatie is niet helemaal scherp te
trekken. Beide begrippen hebben betrekking op het resultaat van de
geboden zorg; ze beschrijven een ongewenste uitkomst van de zorg. Het
woord bijwerking wordt meestal gereserveerd voor een ongewenst effect
veroorzaakt door een geneesmiddel in therapeutische dosering, terwijl
complicatie wordt gebruikt voor al het medisch handelen. Begrippen
waarbij niet de uitkomst, maar het proces van zorgverlening negatief
beoordeeld wordt, zijn o.a. ’fout’, incident en adverse event.
De
complicatie wordt geconstateerd gedurende de behandeling of bij de direct
daarop volgende poliklinische controle, dan wel binnen een door de
wetenschappelijke vereniging bepaalde periode vanaf het begin van de
behandeling. Het resultaat van de feitelijke medisch specialistische
behandeling, de waarschijnlijkheid van de complicatie en de eventuele aan-
of afwezigheid van schuld zijn niet van belang.
Om zinvolle uitspraken te
kunnen doen over het aantal complicaties per praktijk en de betekenis
daarvan moet men deze kunnen vergelijken met wat men wel of niet acceptabel
vindt. Dit percentage is moeilijk te geven. Vandaar dat men daar meestal
benchmarking voor gebruikt. Benchmarking is een gestructureerde meting
van gegevens, die men vervolgens vergelijkt met de gegevens van andere
zorgorganisaties of zorgverleners (de benchmark).
Incidentmeldingen:Naast complicaties zijn er ook in diverse
ziekenhuizen registratiesystemen voor incidenten (
incident
melding systeem). Een incident is niet hetzelfde als een
complicatie. Soms is er wel overlap. Als een patiënt ernstig verbrand is in
een lichtkast omdat de ingehuurde flexwerker niet precies weet hoe de kast
moet worden ingesteld dan is dat een incident. Incidenten zijn ook patiënten
die vallen, patiënten die de verkeerde medicatie hebben gekregen, artsen die
telefonisch niet bereikbaar waren tijdens de dienst, een ziekenhuisapotheek
die niet op tijd levert of die een wolvet preparaat aflevert aan een patiënt
die daarvoor allergisch is, PA- of labaanvragen bij de verkeerde patiënt,
links-rechts verwisselingen, verkeerde plek ge-excideerd, relevant
afwijkende labaanvragen die niet of te laat gezien worden, of schade of
vertraging voor de patiënt omdat het elektronisch patiënten dossier (EPD)
niet naar behoren functioneert.
Auteur(s):
dr. Jan R. Mekkes. Dermatoloog, Amsterdam UMC.